Doresc sa ne intelegem asupra unui lucru, inca de la inceput: acest articol nu este pentru toata lumea.
In primul rand, pentru ca nu toata lumea crede ca avem un suflet.
Si nu toata lumea care crede ca avem un suflet (sau macar presupune), este constienta de modul in care isi utilizeaza sufletul.
Nu toata lumea care stie si simte ca are un suflet alege sa traiasca ascultandu-si sufletul. Sunt unii oameni care si-l tin ferecat. Exista o diferenta intre implicat + protejat si ferecat.
Si, mai mult, chiar daca unii oameni au ceva relatii cu propriul suflet, nu toata lumea alege sa isi implice sufletul “la munca”. Ba chiar au un alt sistem de valori (inclusiv morale) la munca in comparatie cu sistemul de valori personal.
Si mai putini au un business propriu. Si din aceia, si mai putini aleg sa isi implice sufletul in business-ul propriu. Sa dezvolte ceea ce se cheama “soulful business”, sau “soul-driven business”.
Asadar, vorbim astazi despre un segment mititel al populatiei. Merita oare sa ii acordam atentie ?
Eu zic ca DA.
Mda. MBA-urile nu au prevazut nici macar un capitol acestui subiect. Nici macar un paragraf. Nici macar un rand. Si atunci… este legitim sa ne imaginam ca ar fi potrivit sa amestecam treburile sufletesti cu treburile de afaceri?
Asadar, sa exploram… la ce foloseste implicarea sufletului in afaceri? Si este sanatoasa?
Un autor de carte de atitudine in afaceri, Harvey McKay, scrie: ” fa afaceri cu inima si te vei imbolnavi de inima”. M-a preocupat mult aceasta zicala si au fost ocazii in care mi-am implicat sufletul in afacere si am regretat. De fiecare data mi-am adus aminte de vorbele sale.
Insa pe masura ce a trecut timpul si am devenit mai inteleapta (metodele mele de inteleptire fiind prin terapia personala, prin acumularea de experienta, lectura, autoreflectie, mentoring si coaching), am inceput sa fac un acordaj fin al legaturii dintre suflet si ceea ce aduc in lume prin afacerea mea.
Din ce in ce mai mult am inteles conectarea sufletului cu divinitatea, cu legile “nescrise” (adesea, totusi, scrise) ale Universului, ale lumii in care traim.
Si cu cat spiritualitatea capata aspecte mai practice, cu atat a mentine sufletul protejat de afacere precum si afacerea protejata de suflet a inceput sa fie o disonanta care ma preocupa.
Pentru ca a dezvolta o afacere impotriva legilor Universului inseamna a vasli impotriva curentului.
Si atunci am inceput sa sesizez nuante in vorbele lui Harvey.
Antreprenorul traieste o poveste a vietii si a afacerii sale. In functie de sistemul personal de valori, convingeri, de mediul in care traieste, de povestea pe care si-o spune, constient sau inconstient, de contractele de viata arhetipale, antreprenorul desfasoara o naratiune lucrativa care il defineste pe deplin; care ii arata cine este si care ii perpetueaza semintele in lume. Stiu, suna cam abstract..
Mai concret, absolut fiecare decizie antreprenoriala izvoraste dintr-un univers personal al antreprenorului, constituit din educatia sa personala, din mostenirea ancestrala, din influenta mediului, din felul in care se raporteaza la lume.
Pentru ca felul in care fiecare om se raporteaza la bani este o expresie a felului in care se raporteaza la lume.
Si totusi, cat suflet pui in afacere?
E important sa avem claritate despre ce inseamna sa “pui suflet” intr-o activitate.
Din perspectiva mea, inseamna sa iti implici sufletul ca parte a ta, sa te exprimi autentic ascultand directia inspirata de catre sufletul tau, sa fii pe calea misiunii tale, sa te conectezi cu oamenii cu autenticitate, din cine esti ca om. NU inseamna sa pui particele de suflet in actiuni, locuri si persoane si sa le lasi acolo… fragmentandu-te.
Ce se intampla daca nu pui deloc? – esti ceea ce se cheama “om de afaceri veros”.
Ce se intampla daca pui prea mult? – iti “pierzi” sufletul.
Ce se intampla daca pui prea putin? – afacerea “nu merge”.
Antreprenorul inspirat de propriul suflet are o relatie speciala cu propria sa persoana, cu propria sa misiune pe care si-o asuma in aceasta lume, cu afacerea pe care o dezvolta.
Cand nu iti visezi viata cu sufletul, pentru ca mai apoi sa o organizezi cu mintea, se va gasi cineva sa ti-o viseze si sa ti-o conduca. Si regula aceasta se aplica si la afacerea ta.
Sufletul tau stie ce are de facut in aceasta viata, si este de dorit sa te lasi ghidat de el.
In acelasi timp, misiunea ta este sa il protejezi, sa il cultivi, sa il elevezi.



