Tu ce tip(uri) de antreprenor esti? (articolul 19 din seria de 21)


De-a lungul anilor de antreprenoriat, din 1992 incoace, am avut perioade in care reactionam intr-un fel, si perioade in care parca eram cu totul alta. M-am intrebat adesea cum de uneori, ani de-a randul, ma simt de parca as putea cuceri Everestul, am un nivel inalt de creativitate, iar alteori, din nou poate ani de-a randul, ma lupt cu diverse, ma simt provocata sa lupt, ca apoi sa imi lipseasca claritatea si sa testez diverse optiuni ca apoi sa imi reuseasca toate fara efort. Mi s-au clarificat intrebarile odata cu studiul arhetipurilor, in formarea avansata de coaching.

Am primit in ultima vreme feed-back-uri fel de fel. Despre acelasi subiect am primit pareri atat de diferite incat m-am intrebat cum este posibil asa ceva?! M-am intrebat cu curiozitate, pentru ca un coach eficient are o curiozitate bine dezvoltata. Si am aflat ca sunt mai multe tipuri de antreprenor. Si din nou, arhetipurile sunt raspunsul.

Este vorba despre valori, in primul rand. Apoi, de identitate. Si mai profund, de misiunea pe care si-o asuma fiecare in viata. Si la un nivel si mai profund, este vorba de arhetipuri. Fiecare dintre noi este conectat, mai mult sau mai putin, la un arhetip sau altul. La o misiune. La o identitate. La un set de valori. Imagineaza-ti o ceapa, cu mai multe straturi. Misiunea, apoi identitatea, apoi valorile spre exterior. Iar arhetipul este un filon ce traverseaza ceapa ca o raza.

Ori de cate ori incercam sa clasificam oamenii in categorii, ii reducem la un model. Pe cand ei sunt mult mai complecsi de atat. Cu toate acestea, raportarea la modele ne poate ajuta sa ne cunoastem mai bine. Iar daca aplicam mai multe filtre prin mai multe modele, obtinem o structura spatiala de referinta care este mult mai precisa decat un singur model, liniar sau plan.

Fiecare antreprenor poate apartine cate unei tipologii pe fiecare strat, combinatiile devenind astfel foarte multe la numar.
Intentia, obiectivele, motivatia, si veniturile sunt diferite la aceste categorii.

Ce este un arhetip?

Carl Gustav Jung, un celebru psiholog, a utilizat termenul de arhetip in teoria sa despre subconstientul colectiv.

Arhetipul este un dat ereditar ancestral care modelează si transforma constiinta individului. O matrice care influenteaza conduita umana in planul identitatii, al valorilor, al ideilor, al eticii, al interactiunii sale cu lumea, in general.

Jung vorbeşte despre arhetip (la inceput numit “imagine primordială”) ca despre niste “patterns of behaviour” (trăsături comportamentale innascute). Ele sunt adanc inradacinate in inconstientul colectiv al oamenilor de pretutindeni. Arhetipurile sunt dimensiuni umane fundamentale, profund inradacinate in inconstient.

Deci, pe scurt, arhetipurile sunt tendinte innascute care modeleaza conduita umana. Despre arhetipurile jungiene vorm discuta pe larg intr-un alt articol.
Astazi, despre doua modele moderne, despre sub-personalitati care tind sa se inradacineze in subconstientul colectiv ca fiind specifice antreprenorilor.

Tipuri de antreprenor dupa modelul lui Michael Gerber

Am citit multe carti despre antreprenori si antreprenoriat, insa cartea “Mitul intreprinzatorului” a ramas si acum una dintre preferatele mele. Este o oglinda atat de clara si de concludenta a ipostazelor in care poate ajunge intreprinzatorul, incat periodic o recitesc sau macar o rasfoiesc.

Potrivit lui Gerber, antreprenorii au mai mult sau mai putin dezvoltate urmatoarele 3 identitati/personalitati/parti interne:
1. tehnicianul – stie sa “faca” ceva foarte bine, si acela este obiectul principal de activitate al firmei (de exemplu placintarul care isi deschide o placintarie unde el insusi face zilnic placinte);
2. managerul – stie sa organizeze business-ul si sa il gestioneze (este cel care gandeste, organizeaza si mentine in buna stare de functionare SISTEMUL);
3. vizionarul – stie unde vrea sa ajunga, creeaza VIZIUNEA, “pentru ce” ul.
Distributia procentuala este aproximativ aceasta: 70% tehnicieni, 20% manageri şi 10% vizionari. Felul in care un antreprenor reuseste sa fie pe rand si deodata cele trei personaje va determina succesul sau pe termen lung. Ca un jongler cu 3 mingi.

Asadar, ne putem imagina de unde vin o serie de piedici in calea bunei dezvoltari a afacerilor si a antreprenorilor din fruntea lor.

Cartea lui Michael Gerber este un manual savuros despre experientele pe care le traieste un antreprenor (prea) cantonat intr-una sau in alta.

Tipuri de antreprenor dupa modelul lui Brian Shin (angel investor)

Potrivit valorilor personale pe care isi intemeiaza business-ul, Brian identifica 5 tipuri de antreprenori:
1. Oportunistul – descopera o oportunitate de a face bani si o urmeaza fara sa stea pe ganduri. Fie ca vinde cuie, fie ca face masaje pe plaja, el face bani. Multi antreprenori incep astfel, pentru ca nu au nevoie de mult capital si pot sa actioneze imediat, oportunitatea fiind deja creata. Pentru acest tip de antreprenor prioritar este profitul.
2. Antreprenorul de tip “lifestyle” (stil de viata) – vrea sa isi construiasca o afacere ca sa fie propriul sau sef, ca sa dezvolte o activitate care sa ii sustina stilul de viata pe care si-l doreste. Isi doreste confort si satisfactie. Dincolo de un anumit venit, nu este interesat de a-si creste profiturile in detrimentul confortului. In fond, cati bani ai nevoie sa cheltuiesti, de fapt?
3. Rezolvatorul de probleme – isi asuma sa rezolve o anumita problema a semenilor, a societatii. Si vrea sa o faca bine. Daca sunt suficienti oameni care au acea problema si sunt dispusi sa plateasca pentru ea, poti cladi un business pe o solutie. Una si buna. Valoarea principala este pasiunea pentru imbunatatire.
4. Vizionarul – crede ca isi poate imagina lumea in viitor, o lume mai buna, mai eficienta, mai colaborativa. Se bazeaza pe dezvoltare pe termen lung. Cand pornesc intr-o directie, multe alte afaceri mici merg in siajul lor. Valoarea lor principala: ce lasa in urma lor. In ce fel schimba lumea.
5. Cel care schimba regulile jocului – sunt cei la care ne uitam adesea cu admiratie si care inoveaza in domeniul lor. Steve Jobs, Bill Gates. Ei nu numai ca au dus domeniile lor intr-o noua era a inovatiei, dar au schimbat regulile jocului in cate o industrie. De obicei, dar nu neaparat, ei au abilitatea de a inova in mod sustenabil.

Mixul de arhetipuri care iti defineste unicitatea

Fiecare om inglobeaza in personalitatea sa mai multe arhetipuri si mai multe tipologii. Unul ajunge sa fie dominant intr-o anumita perioada de viata sau toata viata, insa in functie de evolutia personala, dinamica mixului de arhetipuri se poate schimba.

Voi incheia cu celebrele cuvinte ale lui Steve Jobs. Le-am citit si le-am auzit de multe ori, insa de fiecare data cand le reintalnesc imi dau fiori:
“Timpul tau este limitat, asa ca nu il irosi traind viata unei alte persoane. Nu fii prins in dogma – care traieste cu rezultatele gandirii altor oameni. Nu lasa zgomotul altor opinii sa iti inece propria voce interioara. Si, cel mai important, invata sa ai curajul sa iti asculti inima si sa iti urmezi intuitia. Intr-un fel ele deja stiu ceea ce vrei cu adevarat sa devii. Orice altceva este secundar.” (Steve Jobs)

Minutul de introspectie:

Tu carui tip de antreprenor ii apartii, potrivit fiecarui sistem de referinta prezentat?
Raspuns: _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 
… si inca o intrebare: ce tip de antreprenor VREI CU ADEVARAT SA DEVII?
Raspuns: _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 

~

Daca acest articol ti-a fost de folos, te invit sa lasi un comentariu mai-jos 🙂

Leave a Reply