Mediul de afaceri este adesea privit de sus de catre oamenii interesati de spiritualitate (din fericire, nu de toti!). Iar spiritualitatea in afaceri este de multe ori vazuta drept ”non-practică” de catre oamenii de afaceri (din nou, ma bucur ca exista din ce in ce mai multe exceptii).
Cu toate acestea, o persoana sau o societate este incompleta fara ambele elemente. Business-ul aduce confort material iar spiritualitatea aduce confort mental si emotional. Spiritualitatea autentica aduce etica, integritate si practica corecta a afacerii.
Astazi nu voi vorbi despre sfintirea masinilor firmei de Boboteaza. Si nici despre moaste sfinte care iti aduc succesul. Ci despre atitudinea profunda si autentica de a sesiza, intelege si integra in toate demersurile tale, inclusiv in afacerea ta, notiunea de spirit ca element universal al fiintarii. Asa cum spuneam si in articole anterioare, cred sincer ca legile Universului actioneaza si ca nu cunosc granite intre viata privata si afaceri. Cu cat vei fi mai in rezonanta cu legile fiintarii, cu atat si afacerea ta va fi mai armonioasa. Iar armonie si rezonanta in afaceri nu inseamna neaparat bani cu nemiluita, ci ca atati cati sunt, circula armonios pentru toate partile implicate.
In ce fel arata spiritualitatea in afaceri
Spiritualitatea este mai mult o chestiune individuala; aceasta nu se bazeaza pe un anumit element extern. Mai degraba, spiritualitatea este o experienta de adancire in tainele ascunse ale vietii, un exercitiu de introspectie cronica. Este despre a trai viata cu sufletul, mai degraba decat doar superficial. Pentru unii, spiritualitatea implica o credinta intr-un Dumnezeu. Pentru altii, incastreaza diferite alte forme. Dar, in orice caz, spiritualitatea este o experienta a fiintarii care ce ne arata ca exista mai mult in viata decat punctul nostru de vedere ingust, orientat puternic spre ego.
Antreprenorii care si-au dezvoltat latura spirituala au, de obicei, o calitate de luminozitate, apreciere si umor. Ei aduc un sentiment de intelegere si acceptare smerita in viata, chiar si in fata unor probleme.
Desigur, exista un conflict intre acest punct de vedere si cel al culturii multor companii. Business-ul, de orice tip, este considerat greu, mecanic, ierarhic, controlabil, si motivat in primul rand de considerente financiare. Se considera ca oamenii spirituali au o abordare mult mai umanista. Si totusi, aparenta contradictie dintre aceste doua puncte de vedere este una cat se poate de sanatoasa.
Oamenii preocupati de spiritualitate uita uneori ca este imposibil sa conduci un business fara structura si control financiar. Iar oamenii de afaceri uita uneori ca este imposibil (sau în cel mai bun caz, extrem de ineficient) sa conduci o afacere fara spirit. Fara a intelege profund umanitatea si ceea ce se afla si actioneaza in plan subtil.
Prin ce este diferit antreprenorul spiritual
Principala calitate a sa este nivelul de evolutie personala, precum si integrarea acesteia in viziunea, in relatiile si in operatiunile de business.
Se scrie mult despre diferenta dintre cadranele a fi, a face si a avea. Despre faptul ca este mai spiritual sa fii decat sa faci. Despre abilitatile in plan material ca fiind ne-spirituale.
In fapt, antreprenorul care si-a integrat spiritualitatea este echilibrat in cele trei cadrane, si nu inclina mai mult spre unul sau spre celalalt. Ci mai degraba le traieste pe “a fi”, “a face” si “a avea” intr-un echilibru, intr-o aliniere armonioasa. Ceea ce este se reflecta in ceea ce face, iar ceea ce face se reflecta in ceea ce are. Si invers, ceea ce are se reflecta in ceea ce face, si ceea ce face se reflecta in ceea ce este.
Antreprenorul spiritual este in contact cu misiunea sa personala, si-o traieste si si-o implineste. El traieste pentru mai mult decat el insusi. Si o face asumat, nu ca un erou martir. Si-a definit o identitate proprie si si-a identificat valorile importante. El stie ca spiritul vietii este mai mult decat realitatea palpabila si isi dedica viata unei cauze mai presus de nevoia individuala. Este preocupat de bunastarea omenirii si de contributia sa la evolutia acesteia. El stie ca trecerea prin aceasta lume este pasagera, si ca atat ceea ce experimentam aici cat si ceea ce lasam in urma noastra sunt contributia noastra la evolutia omenirii.
“Exista o vitalitate, o forta a vietii, o energie care se transpune in actiune prin tine. Si pentru ca tu esti un exemplar unicat in toate timpurile, aceasta expresie este unica. Iar daca o blochezi, ea nu va mai exista prin nici un alt vehicul si se va pierde.” Martha Graham
Afacerea ta este o extensie a sistemului tau misiune-valori, si are un sens in tabloul mai larg al omenirii. Ea este vehiculul prin care iti exprimi mesajul in lume.
Din aceasta perspectiva, antreprenorul este binecuvantat sa fi ales oportunitatea sa inspire si sa atraga si alti oameni alaturi de el, generand un curent de influenta asupra lumii. Iar intentia sa de a aduce plusvaloare, atunci cand este innobilata de spirit, va propaga vibratii pozitive in Univers.
Cum arata un business condus de un antreprenor spiritual?
O organizatie / un business care are in spate lideri spirituali nu se diferentiază (aparent) foarte mult de cele ”tipice”. Oamenii fac apeluri telefonice, trimit e-mail-uri, vorbesc unul cu celalalt, fac vanzări, creează strategii, testează idei, fac toate lucrurile pe care oamenii de afaceri le fac. Trec si prin momente dificile, momente in care ego-ul este afectat. Dar daca stam sa ne gandim, este ceva absolut normal in evolutia umana. Sa nu avem asteptari utopice.
Spiritualitatea in afaceri inseamna caracteristici subtile in gestiunea unei afaceri, atat in forma de construire a sistemului cat si in modul in care antreprenorul si echipa sa reactioneaza la evenimentele ce apar pe parcurs. Intr-un business ce integreaza elemente de spiritualitate, oamenii stiu foarte bine pentru ce sunt acolo, avand un scop mai mare, acela de a aduce valoare autentică pietei, oamenilor. De a schimba ceva in bine in lumea in care traiesc.
Intr-o astfel de organizatie, angajatii nu se considera victime. Au tendinta de a trata fiecare experienta ca pe o oportunitate pentru dezvoltarea personala. Astfel, atunci cand are loc un esec, ei sunt mai capabili de a gestiona aceste situatii in moduri constructive. Insa atitudinea lor este influentata puternic de atitudinea angajatorului.
Astfel, un business spiritual difera de tipul obisnuit, avand mecanisme de “auto-redresare” mult mai bune. Cand ceva nu merge bine, oamenii care inteleg si se calauzesc dupa legile Universului au o tendinta naturala de a intelege si depasi situatia, chiar daca implica un anumit grad de risc emotional. In alte tipuri de afaceri centrate exclusiv pe profit si fara o componenta spirituala, echipele sunt mai degraba dizarmonice, munca in echipă este inadecvata, managerii tratează subordonatii ca si cum ar fi copii (eventual retardati), mai degraba decat sa delege responsabilitati.
Intr-o afacere spirituala, două forte lucreaza pentru a corecta astfel de probleme:
- Business-ul ca un intreg devine un sistem eficient ce ”faciliteaza” rezolvarea acestor tipuri de probleme. Mediul de lucru este bine conturat la nivelul misiunii, identitatii si valorilor.
- Angajatii individuali au o mai mare stapanire de sine si un mai mare respect de sine, reusind astfel sa isi exprime identitatea mai bine in munca pe care o fac. Cuvantul cheie este identitatea.
Intr-un business spiritual exista identitati reale.
Aceste doua forte creeaza un impact mult mai mare asupra problemelor ce vor fi confruntate si corectate, si vor contribui la mecanismul de “auto-redresare” a organizatiei atunci cand este nevoie.
O alta caracteristica legata de spiritualitatea in business este faptul ca aduce un plus de concentrare pe viziune. Afacerea ca un intreg are o viziune, una de care liderul si angajatii sunt atrasi si inspirati. Oamenii sunt acolo pentru un motiv comun, un motiv care le aduce un anumit sentiment si care ii determina sa contribuie cu propria lor energie.
In plus, cultura organizationala se bazeaza pe credinte sustinatoare si bazate pe respect fata de om, fata de viata, fata de mediul inconjurator, fata de umanitate.
Aplicarea spiritualitatii in business
Ce vrem sa spunem cand vorbim despre spiritualiatea in afaceri? Ca antreprenor ai o mare influenta asupra culturii organizatiei tale. Mai mult, as spune. Ceea ce esti tu va amprenta matricea afacerii tale. Care nu va putea fi mai evoluata spiritual decat tine.
Care este primul pas in crearea unui business ce ia in considerare si spiritul?
Raspunsul rapid este ca nu există nici o formula. Insa daca privim mai in profunzime, sunt niste borne care trebuie atinse. Definirea si asumarea misiunii personale a antreprenorului. Definirea viziunii afacerii, in acord cu misiunea personala, cu identitatea si valorile antreprenorului, si orientata catre plusvaloarea pe care doreste sa o aduca in lume. Gasirea unui sens profund in sistemul pe care il aduce pe lume. Odata clarificate aceste aspecte, se trece la elaborarea planului de afaceri si la demararea afacerii propriu zise. Convingerile antreprenorului despre lume si viata se vor reflecta profund in cultura organizatiei, in modul in care deruleaza actiunile.
Tu decizi in ce direcție vrei sa mergi. Piesa care lipseste, de obicei, in cele mai multe business-uri, este ca oamenii nu stiu carui scop sa isi dedice viata. Nu stiu si nu decid cu adevarat directia unde vor sa mearga. Nu definesc o harta.
Acesta este motivul pentru viziunea este atat de importanta in construirea unui business spiritual. Este important sa se dezvolte o viziune comuna pe care angajatii o pot imbratisa. Declaratia viziunii ar trebui sa includa unele referiri atat la nevoile personale, cat si la nevoile organizationale.
In practica, procesul de creare a acestei viziuni nu trebuie sa fie suprasolicitat cu capcanele spiritualitatii in teorie, ci cu multa practica. Intr-adevăr, calitatile care dezvolta spiritualitatea in business sunt destul de obisnuite, dar uneori dificil de pus in practica, mai ales pentru persoane neantrenate. Acestea includ:
- crearea unei viziuni comune;
- mentinerea unui nivel ridicat de integritate individuala si organizationala;
- crearea unei culturi organizationale care valorifica excelenta, calitatea, daruirea, contactul cu clientul si actiunea, mai mult decat progresul si castigul personal;
- crearea unui mediu plin de cooperare, comunicare si comunitate;
- crearea unui mediu favorabil pentru individ;
- crearea unei culturi organizationale care sustine dezvoltarea personala.
Practicarea acestor principii creeaza un tot unitar, definit ca “spiritualitate” in interiorul business-ului, chiar daca este sau nu folosit acest cuvant. In domeniul spiritual, actiunea este totul. Cuvintele nu valorează nimic.
Pana la urma, cea mai autentica forma de spiritualitate este, dupa parerea mea, sa fiintezi in aceasta lume si zi de zi si in fiecare actiune sa ii dai un sens armonios acestei fiintari.
O precautie importanta dacă vei incerca sa aplici aceste principii: nu lua cu mana dreapta ceea ce ai creat cu stanga. Un gest fals va distruge unitatea creata. Nu vorbi despre integritate, moralitate, etica, sprijin, onestitate, excelenta, daca nu le practici.
Spiritualitatea se refera la o experienta a spiritului. Daca oamenii nu sunt inspirati si congruenti cu munca lor, lucrarea – actul de creare a produsului/serviciului si vanzarea acestuia – va avea de suferit. Traim un moment in care devine evident faptul ca un nou mod de abordare a business-ului este vital pentru fericire si productivitate. Suntem doar la inceput pe drumul descoperirii faptului ca putem insera si respecta spiritul in afaceri, astfel ca aceea sa devina inspirationale si chiar transformationale.
Pana la urma, indiferent de credinta, actiunea este expresia suprema a spiritualitatii. Asa cum spune Kahlil Gibran in cartea sa “Profetul”, “actiunea este iubirea care devine vizibila”.
Am ales ca astazi sa scriu pe un ton ceva mai abstract, fara exemple personale, pentru ca modul de traire si de exprimare a spiritualitatii este foarte personal si intim. Ceea ce pot sa iti spun este ca din momentul in care am inteles ca oferind mai mult si mai bine voi primi si eu mai mult si mai bine, tabloul afacerilor mele s-a schimbat mult. Au disparut tensiunea, frica, resentimentele fata de clientii dificili, relatiile toxice, contractele paguboase. In scurt timp afacerea s-a insanatosit. Daca ceva nu merge bine in afacerea ta, intreaba-te in profunzime: ce se intampla cu mine (la nivel spiritual) de business-ul meu nu merge?
Sunt trei lecturi care m-au influentat puternic in zona spiritualitatii in afaceri. Astfel am integrat, pas cu pas, abordarea spirituala in afacerile mele (si continui sa o fac, pe masura ce inteleg mai profund unele lucruri): “Cele 7 legi spirituale ale succesului”- Deepak Chopra, “Slefuitorul de diamante” – Geshe Michael Roach si “Karmic management”- Geshe Michael Roach. Pe ultimele doua le gasiti pe www.diamondcutter.ro
Momentul de introspectie:
In ce fel iti exprimi spiritualitatea in propriul tau business? _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Ce ai putea face ca sa treci la urmatorul nivel de spiritualitate in business-ul tau? _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
~
Daca acest articol ti-a fost de folos, te invit sa lasi un comentariu mai-jos 🙂




Foarte placuta perspectiva pe care o aduci afacerilor
Meritam sa fie asa!