Daca privim cu atentie la aspecte precum viziunea de ansamblu, capacitatea de a sustine si de a dezvolta o idee pana la succesul sau deplin si pe atentia concentrata pe o singura directie, putem observa ca in lumea antreprenoriatului circula un virus.
Circula aproape nevazut si isi justifica existenta deghizandu-se in creativitate, inventivitate, si diferentiere.
Virusul cu pricina are un acronim parca predestinat: S.O.S. In cazul antreprenorilor, este acronimul pentru „Shiny Object Syndrome”, sau sindromul obiectelor stralucitoare.
Bineinteles, cititorii de fata, precum si autorul, se exclud din povestea de mai jos. Orice asemanare cu realitatea este pura intamplare 🙂
S.O.S.-ul original este binecunoscutul semnal de ajutor transmis in Morse de catre navigatori atunci cand au o situatie de extrema urgenta si solicita ajutor.
Partea provocatoare este ca S.O.S.–ul antreprenorilor izvoraste din aceeasi zona interna din care provine si pasiunea care il duce pe antreprenor inainte pe calea lui, spre chemarea lui. De aceea, virusul este cu atat mai greu de detectat.
Cum se manifesta S.O.S.?
Antreprenorii, prin natura lor, detecteaza rapid oportunitatile. Ei sunt mereu in cautare de idei. Ei cauta sa genereze solutii pentru nevoile care sunt pe piata. Sa vina cu ceva mai bun, mai inovator, mai eficient.
In acelasi timp sunt in cautare de noi idei pentru noi afaceri sau noi abordari ale aceleiasi afaceri. Sa se extinda, sa se dezvolte, sa mearga la urmatorul nivel.
Cel mai adesea, nu lipsa ideilor este cea care ii impiedica pe antreprenori sa aiba succes, ci bogatia lor de idei. Pentru ca odata porniti cu entuziasm intr-o directie, apar noi idei. Unele sunt chiar utile in dezvoltarea afacerii, insa altele, din categoria S.O.S., vor genera cu entuziasm directii divergente care vor consuma multe resurse si vor deturna atentia antreprenorului de la obiectivele majore, disipandu-i atentia si eforturile.
Desigur, entuziasmul este o stare de spirit placuta, insa daca apare prea des in situatii diverse, as chestiona daca nu cumva o parte diversionista si rebela s-a deghizat in entuziasmul acesta recurent.
Pentru ca atunci cand este cazul sa investeasca efort si perseverenta sa mearga inainte cu entuziasm autentic, domnul entuziasm paleste ca o floare lasata neudata.
Intr-o eventuala etapa pre-startup, prea multe idei pot sa intarzie startul, din neputinta deciziei asupra celei mai bune, celei mai profitabile, celei mai …
Sindromul „obiectelor stralucitoare –S.O.S.” se refera la imposibilitatea de a construi si mentine cu perseverenta o strategie de business anterior adoptata, prin urmarirea frecventa si necontrolata a unor noi cai si metode care apar pe parcurs.
Daca te gasesti in vreuna din situatiile de mai jos, e timpul sa tragi un semnal de alarma:
- esti distras frecvent de noi idei stralucitoare;
- incepi frecvent ceva pentru ca mai apoi sa incepi altceva care pare mai interesant, lasand ideea anterioara in stationare;
- incepi o carte si intre timp mai incepi una sau mai multe, inainte sale termini pe cele anterioare;
- incepi un program de dezvoltare personala/ o carte/ o metoda de promovare si o abandonezi pentru alta despre care afli intre timp si care iti promite rezultate mai rapide/ mai usor de obtinut.
Sindromul S.O.S. iti consuma foarte multa energie fara sa ajungi intr-un punct in care sa te bucuri de rezultatul muncii tale, sa finalizezi ceva ce te motiveaza sa mergi mai departe si iti valorizeaza eforturile. Vei fi mereu ocupat, insa fara rezultate.
Justificarea este ca lucrezi pe mai multe planuri, construind un sistem, insa cate elemente ale sistemului ai finalizat pana acum?
Sindromul obiectelor stralucitoare seamana cu o vanare de vant.
Iar din vanarea de vant nu se nasc rezultate. Nici macar mediocre. Poti vana vant in zilele tale libere. Sau poti lansa zmee. Sunt colorate si frumoase, doar ca nu stralucesc.
Cum sa eviti si sa combati sindromul S.O.S.
In epoca mea de maxima atractivitate pentru tot ce straluceste, cum incepeam un proiect caruia ii schitam o strategie si un plan, cum incepeam sa ii gasesc modalitati creative de imbunatatire. Si eram extrem de entuziasmata de “sincronicitatile” care apareau ca din senin. Micul meu “radar” detecta tot ce avea legatura cu subiectul si porneam imediat in explorarea directiei care ma ducea spre noul obiect stralucitor. Convinsa fiind ca directiile multiple pe care o apucasem converg catre rezultatul pe care mi-l doream initial.
Ajunsesem sa ma simt ca Johnny.
Johnny era catelul meu, un setter irlandez foarte inimos. Cand pisica mea (Miti) a facut pui (bineinteles, intr-unul din dulapuri), am asteptat ca acestia sa creasca nitel si apoi i-am “cazat” intr-o cutie de carton. Cand puii (5 la numar) au inceput sa invete sa mearga, sareau peste marginea cutiei si se imprastiau care incotro pe parchetul lacuit ca oglinda.
Johnny isi asumase rolul de dadaca a puilor de pisica. Statea lungit pe jos, cu botul pe marginea cutiei de carton in care locuiau pisicile (spre disperarea lui Miti, care era oripilata). Cand toti cei 5 pui incepusera sa mearga binisor, se imprastiau prin camera in toate directiile, explorand toate cotloanele. Johhny ii apuca cu botul de blanita de pe ceafa si ii aducea inapoi in cutie. Numai ca pisoii erau in vadita superioritate numerica si sareau din nou din cutie, cu o rapiditate cu care Johnny nu putea tine pasul. Dupa cateva ore, il gaseam pe catel latit pe podea, cu labele in 4 directii si cu o mutra disperata.
Cam asa eram si eu, dupa ce tintisem un numar onorabil de obiecte stralucitoare.
Imediat dupa ce mi-am dat seama de greseala si am tintit doar obiectivul final, am inceput sa am randament si eficienta. Am ajuns rapid unde imi doream si m-am bucurat sa sarbatoresc reusita.
Iata ce am sesizat ca functioneaza:
1. tine-ti ideile sub control
Tine in permanenta la tine un mic carnetel pentru idei (sau o lista in telefonul inteligent), in care noteaza in detaliu ideile noi si stralucitoare care apar la orizont. Nu te apuca sa aplici nici una din ideile noi pana cand nu parcurgi punctul 2.
2. periodic, da-ti intalnire cu ideile noi
Din cand in cand, ia-ti o ora libera si du-te intr-un loc linistit, de preferinta unul in care nu ai mai fost. Studiaza lista cu idei „la rece” si stabileste daca vreuna dintre ele merita cu adevarat sa o pui in aplicare. Intreaba-te si raspunde cu responsabilitate daca aplicarea ideii va aduce plusvaloare reala proiectului principal in care esti angrenat.
Daca este o idee care deschide un alt proiect, analizeaza cu sinceritate daca ai suficiente resurse ca sa iti imparti energia in mai multe directii. Analizeaza care este ritmul real in care avansezi cu proiectul tau principal. Cat de aproape esti de finalizare. Daca abia construiesti la el, propunerea mea este sa te gandesti bine inainte sa deschizi o alta linie.
3. da-ti un termen ferm de analiza inainte de a lua o decizie
Daca ai dubii in legatura cu deschiderea unei noi directii, da-ti un termen ferm de decizie.
Cea mai eficienta strategie de luare a deciziilor este sa scrii trei liste. Una cu valorile personale pe care ti le vei onora luand decizia. A doua lista este cu criteriile strict necesare pe care trebuie sa le indeplineasca. A treia este cu impactul pe care decizia pe care o ai de luat il va avea asupra ta, a celorlalti si a Universului (ecologia deciziei).
4. ia decizii
Odata ce ai terminat etapa de analiza structurata pe valori, ecologie si criterii, IA DECIZIA.
Nu persista in dubii. Ia decizia si elibereaza-ti energia care stagneaza in indecizie.
Vestita „procrastinare” este derivata din indecizia rezultata din neclaritate in zona valorilor si a criteriilor, combinata cu sentimentul de vinovatie pentru indecizie. Sentimentul de vinovatie alimenteaza in continuare „procrastinarea” si iata cum se creeaza cercul vicios.
5. angajeaza-te fata de deciziile luate
Odata luata decizia, treci la actiune. Onoreaza-ti decizia. Este ca un contract cu tine insuti. Este o chestiune de integritate fata de tine insuti. Contractul este contract. Fa ceea ce ti-ai promis ca vei face.
6. tine ritmul
Asta este provocarea maxima a suferindului de S.O.S.
Sa tina ritmul. Cand pe drum apar atatea oportunitati. Adesea, pentru antreprenorul la inceput de drum in zona spiritualitatii, pot parea false sincronicitati. Care ii „confirma” ca ar trebui sa schimbe directia pe care tocmai se angajase recent sa o tina…
Si iata cum ajungem din nou la subiectul de ieri: disciplina. Bat-o vina 🙂
Pentru ca mersul inainte pe drumul ales si planificat poate fi unul din cele mai grele lucruri de facut. Trebuie sa fii foarte perseverent. Sa mergi inainte pe drumul tau. Sa ignori toate “oportunitatile” care iti fac cu ochiul de pe margine.
In momentele grele cand esti tentat sa deschizi un nou drum, aminteste-ti pentru ce ai pornit-o pe cel de dinainte. Ce rezultat te asteptai sa obtii. In ce fel rezultatul acela este important pentru tine si pentru ceilalti. Ce minunatii ai putea face in timpul care iti ramane la dispozitie daca te mentii pe o singura directie pana la rezultatul final.
Asta nu inseamna sa iti pui ochelari de cal si sa nu observi realele oportunitati.
Si da, e un maraton. Poate chiar un ultramaraton. Insa tu ce vrei sa fii? Alergator de cartier sau ultramaratonist?
7. finalizeaza
Dupa ce ai reusit sa mergi inainte fara sa cedezi ispitelor, mai ramane o etapa care poate fi provocatoare: sa finalizezi ceea ce ai inceput.
Exista o vorba cum ca daca un proiect necesita 10 pasi pentru a fi finalizat, 9 pasi inseamna jumatatea drumului.
Oare chiar merita sa abandonezi maratonul dupa ce ai alergat 39 de kilometri? Pentru ca atunci cand mai aveai 2 te plictisesti? Sau iti pierzi motivatia? Sau esti tentat sa o iei pe o carare cu floricele mai colorate? Da, maratonistii au un moment de cadere energetica undeva pe la kilometrul 30. Insa putini renunta in acel punct. Pentru ca efortul din ultima parte, chiar daca presupune si suferinta, este incununat de bucuria finalizarii. A trecerii liniei de sosire.
Vei fi tentat sa abandonezi. Nu o face.
Ultimele 2 distrageri ale mele (de catre niste onorabile obiecte stralucitoare) mi-au scos din ritm cate 6 luni fiecare.
Nu este o tragedie ca esti contaminat cu S.O.S. Toti antreprenorii suntem, intr-o masura mai mare sau mai mica. Important este sa constientizam „ispitele” precum si implicatiile lor. Sa ne urmam directia si sa ne urmarim obiectivele.
8. schimba directia doar atunci cand ai programat sa o faci (cu exceptia urgentelor de grad zero)
Uneori, o idee geniala poate schimba cursul unui proiect.
Daca vrei sa aplici o idee noua pentru ca proiectul tau s-a plafonat, sau cu adevarat se simte nevoia unei infuzii de noutate, du-te la punctul 2. Ia-ti lista cu idei si du-te intr-un loc propice pentru o sedinta cu propriul tau board de intelepti interni.
Nu lasa ideile bune sa piara. Dar nici nu urmari orice fluturas care iti trece pe sub nas.
Momentul de introspectie:
Ce proiecte/planuri/strategii prioritare ai in acest moment incepute si neterminate, din cauza unor obiecte stralucitoare care au aparut intre timp la orizont? _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Ce anume ar fi benefic sa FINALIZEZI cat mai curand, lasand la o parte orice obiect stralucitor care ar putea sa apara in cale? _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
~
Daca acest articol ti-a fost de folos, te invit sa lasi un comentariu mai-jos 🙂



