Managementul schimbarii intr-o lume in schimbare

Managementul schimbarii intr o lume in schimbare Managementul schimbarii intr o lume in schimbare

Lumea in care traim este din ce in ce mai imprevizibila: crize financiare, tulburari politice, acte de terorism, catastrofe naturale, schimbari climatice, instabilitate legislativa, noi tehnologii care se impun rapid pe piata. In acest climat instabil, managementul schimbarii este unul pe care il reusesc pe de-o parte aceia capabili sa se adapteze constant la schimbare si sa reactioneze rapid la neprevazut (rezilienta), si pe de alta parte aceia care reusesc sa anticipeze schimbarile si sa le utilizeze ca pe generatoare sau catalizatoare ale schimbarii (antifragilitate).

Mie, ca antreprenor, cel mai dificil mi-a fost sa gestionez procese de schimbare (dorite sau nu, planificate sau nu), in conditii de schimbari majore ce aveau loc in acelasi timp in exterior (schimbari fiscale, politice), in firma (fluctuatie de personal, subfinantare), in viata privata (sanatate precara, evenimente in familie). Aveam senzatia pe care o ai la cutremur, pe o barca. „Pamantul” ti se misca sub picioare, incerci sa te tii de ceva dar nu nimeresti deoarece obiectele din jur se misca. In plus, ai o senzatie de ameteala si de confuzie.

Ce e de facut in astfel de situatii? Stai pe loc sau te misti? Te bazezi pe reperele stiute? Sau iti asculti instinctele (de altfel puternic activate in situatii de criza)?

O metafora puternica este aceea a surferului care utilizeaza valul pentru a-si atinge urmatorul tel. Uneori, tel nestiut nici chiar de el.

Nassim Taleb, autorul volumului The Black Swan, a prezis marea criza financiara globala cu niste ani inainte ca aceasta sa devina evidenta. Taleb a numit “antifragilitate” aceasta putere de a face surf pe valurile crizelor.

Nassim Taleb considera ca sunt lideri si companii care o duc bine in conditii de stres si de schimbari radicale si sunt avantajati de acestea, managementul schimbarii fiind in cazul lor dominat de principiile antifragilitatii. Sfatul lui pentru antreprenori: sa nu incerci să calculezi exact toate riscurile.

Incercand sa previi totul si sa eviti toate micile esecuri, devii, de fapt, vulnerabil la marile socuri care sunt imprevizibile.

Tocmai companiile aparent cele mai solide sunt predispuse la colaps in perioade de criza, din cauza rigiditatii. In procesul de a se “asigura” pentru vremuri grele, au devenit inflexibile si au uitat de creativitate.

Un exemplu clasic de comportament creativ din lumea afacerilor este cazul bancii Santander. In 2008-2010, perioada cea mai dura a crizei finaciare, gigantul spaniol a cumparat cateva vechi institutii bancare britanice pentru a intra pe piata locala. Santander a schimbat radical felul in care functionau aceste companii cu o lungă traditie in domeniu si a devenit una dintre cele mai mari banci din Marea Britanie, in special in domeniile cele mai afectate de criza (ipoteci si investitii imobiliare).

“Vijelia culca si trestia si stejarul”, spune un proverb romanesc. Insa care are sanse sa isi revina mai rapid dupa vijelie, trestia sau stejarul?

Previzibilitatea schimbarilor imprevizibile

Asadar, pe de-o parte, cautarea de a prevedea fiecare posibila criza consuma foarte multe resurse. Pe de alta parte, indiferenta, indolenta si mersul inainte cu “ochelari de cal” atunci cand mediul ne indica semne ca suntem prea expusi nu este decat o aplicare simplista a gandirii pozitive. S-a documentat in literatura de specialitate “bias-ul optimismului”, si anume credinta ca “nu mi se va intampla mie una ca asta”, in ciuda contextului care indica riscuri certe.

Asadar, un echilibru intre “prea mult” si “prea putin” in zona atentiei fata de riscurile potentiale poate fi atins prin dezvoltarea unui pilon de spirijin: POTENTIALUL PERSONAL DE REZILIENTA. Este rezervorul de resurse, buffer-ul care intra in functiune atunci cand survine o situatie neprevazuta. Despre rezilienta, mai mult AICI, intr-un alt articol.

Buffer-ul de abilitati si atitudini specifice rezilientei

„Daca nu-ti place un lucru, schimba-l. Daca nu-l poti schimba, schimba-ti atitudinea.” — Maya Angelou.

Pentru a dezvolta o afacere, antreprenorul trebuie sa stie cum sa conduca si sa gestioneze schimbarile imprevizibile. Cu toate acestea, exista foarte putine notiuni in literatura despre acest lucru. Experienta este „scoala” unui antreprenor; in mare parte singura sursa din care acesta poate culege invataturi reale.

In plus, procesul de gasire a solutiilor specifice situatiei concrete de schimbare antreneaza o intreaga retea neuronala. Cu un efort constient, orientarea spre gasirea de solutii poate deveni o atitudine de viata si de business. Aceea de a gasi rapid solutii la situatii imprevizibile. Spre deosebire de situatia descrisa mai sus, aceea de a incerca sa anticipezi orice posibila situatie perturbatoare si de a proiecta scenarii de rezolvare.

Ca practica, “calea de mijloc” este cea care permite sistemului sa supravietuiasca si sa creasca. Prevederea unor tipuri de situatii cu aplicabilitate generala si luarea de masuri de prevedere conforme, combinata cu antrenarea abilitatii de a raspunde prompt in situatii de criza este o combinatie eficienta care asigura depasirea situatiilor dificile.

Companiile supuse schimbarii isi dezvolta un “muschi” al schimbarii, ceea ce duce la supravietuire si la crestere. Gestionarea schimbarilor aparute din mediu devine o prioritate pentru orice antreprenor.

Cheia pentru supravietuire este adaptabilitatea, sau capacitatea de a schimba din mers in mod efectiv si eficient modele de afaceri, procese de afaceri precum si tehnologii, ca raspuns la situatii imprevizibile, inovatii perturbatoare si amenintari competitive intr-un mediu care evolueaza rapid.

Dincolo de atitudinea orientata spre solutii, antreprenorii trebuie sa fie in buna masura inarmați cu cunostinte specifice si cu abilitati si competente pentru a asigura executarea cu succes a tacticilor de schimbare, adaptandu-si strategiile de dezvoltare, ca raspuns la calamitati, la presiuni concurentiale, economice si tehnologice, la perturbarile din mediul de afaceri.

La inceputul unei crize, cel mai important este raspunsul rapid. Rapid, nu pripit.
Nu te concentrezi pe actiunile concurentei, ci pe ce ai tu de facut. Cei mai buni in astfel de situatii sunt cei care pariaza pe schimbare. Nu incerci sa fii neaparat competitiv acum si sa acaparezi o cota mai mare de piata, ci te pregătesti sustinut pentru ce va fi maine. Te straduiesti sa supravietuiesti zilei de astazi si sa o infrunti pe cea de maine, pentru a gasi din nou un petec de pamant stabil ulterior. Si daca nu il gasesti, ti-l construiesti

Fara a exagera cu optimismul cand nu este cazul, da privind cu optimism spre solutii, privesti schimbarea ca pe o oportunitate de schimbare, de experimentare a noului, de schimbare a directiei (chiar neplanificata), nu ca pe o problema (chiar daca iti creeaza probleme).
Ceea ce inseamna ca te autodefinesti ca un creator, nu ca o victima.

In situatii grele ai nevoie de o echipa puternica, asadar iti formezi din timp un grup pe care te poti baza. Iti analizezi constant oamenii si inveti sa le influentezi atitudinea dacă este necesar. Cei rezistenti la schimbare trebuie inlăturati, spre binele intregului sistem pe care il reprezinta compania.

Ca sa te adaptezi, este nevoie de un proces de invatare continua. Schimbarea este constantă deci si formarea de abilitati si de competente trebuie sa aiba un ritm sustinut, sa tina mereu pasul cu noutatile aparute, cu schimbarile ce apar in lume.

Chiar daca in ani si ani de zile ai devenit maestru in utilizarea masinii de scris mecanice, in ziua de astazi aceasta abilitate nu iti va folosi prea mult. Nu mai este eficient sa bati la masina scrisori si sa le trimiti cu posta, decat daca vrei sa faci surprize “vintage” prietenilor de sarbatori sau la aniversari. Sau daca dezvolti un business care sa constea tocmai in expedierea de scrisori clasice…

Este greu de crezut ca vei putea derula un business modern fara sa utilizezi computerul si posta electronica.

Managementul schimbarii, in 6 etape

Pentru ca schimbarile vin adesea insotite de haos si de neclaritate, structurarea rationala a unor etape ne ajuta sa ne orientam atunci cand valurile ne iau din vizibilitate.
Iata cele sase etape ale adaptării la schimbarile bruste, punctuale, generatoare de criza:
1. Negarea – este initial o atitudine normala, se alimenteaza speranta ca lucrurile se vor rezolva de la sine.
2. Rezistenta – incercarea de a rezista schimbarii, folosind vechiul sistem. Este greu să renunti la metode care au functionat foarte bine pana acum.
3. Frustrarea – atunci cand iti dai seama că revenirea la vechile practici nu este posibila.
4. Acceptarea – nevoia de schimbare devine clara si acceptata – este momentul esential in managementul crizei.
5. Comunicarea – discuta cu prietenii si partenerii tai, foloseste-te de sfaturile si experienta lor.
6. Planificarea – acum stii exact in ce situatie esti si unde vrei sa ajungi. Trebuie facut un plan clar de actiune in care sa existe obiective si termene clare si toti membrii echipei sa stie ce au de facut.

Secretul flexibilitatii in antreprenoriat este acceptarea cat mai rapida a nevoii de schimbare si raspunsul adecvat noilor provocari.
Multe companii de succes s-au dezvoltat in conditii de criza profunda, datorita abilitatii managerilor de a profita de aceasta.
Schimbarea poate fi extraordinar de complexa intr-o minte prinsa in mii si mii de probleme si detalii aparute peste noapte. Este o amenintare reala, dar o adevarata provocare din care antreprenorul are numai de castigat.

Atunci cand stresul generat de schimbare se mentine in niste limite sanatoase, provocarea schimbarii genereaza modificari neuronale benefice.
Studiile in neurostiinte au demonstrat ca procesul de generare de noi solutii este unul benefic pentru creier, prin crearea de noi retele neuronale.

Antreprenorii creativi își antreneaza mai degraba capacitatea de a accepta schimbarea ca pe ceva firesc si multidimensional, in loc de a dezvolta metode rigide pentru a gestiona situatii specifice cu care se confrunta. Ei prefera să nu se bazeze doar pe un singur mod de gestionare a schimbarii.

Referinte:

P.S. – te invit in grupul „Antreprenori care schimba lumea”, dedicat antreprenorilor care… schimba lumea. Prin ceea ce fac. Prin ceea ce sunt. Prin felul in care isi traiesc viata. Prin felul in care fac business.

Soulful business, ethical business, slow marketing, integritate in afaceri. Oameni care au idealuri pe care le transpun in realitate prin propriul business, transformand lumea intr-un loc mai bun. Oameni care stiu sa isi traiasca viata si business-ul, pretuind fiecare clipa, pretuindu-si semenii si planeta.

 

Trimite un comentariu

gabrielagambra.ro